Nasara To Pay 8 Million Vatu To Heston

Published: Mon 20 Nov 2000 10:41 AM
PORT VILA (OFO): The editor and publisher of Nasara newspaper, Kalvao Moli, has been ordered by a Vanuatu court to pay Toa Farm managing director Bob Heston 8 million vatu (US$52,000) for damages over defamatory statements made by his paper on 23 February 2000.
Nasara published a front-page story alleging that Heston had sexually abused female employees, was a pervert, destroyed marriages and sent women to Australia for sexual favors.
In his judgment, Justice Coventry stated that there is no evidence to suggest that any of the suggestions were other than outright lies.
He said these factors also demonstrated at the least gross negligence or reckless disregard in the way the article was published.
Justice Coventry pointed out that the defamation was clear and specific.
"There was no attempt to check [the allegations]," he said.
Justice Coventry's judgment was critical of Moli for not showing up in court, for not printing any apology and for not printing a letter from the female employees of Toa Farm who refuted the allegations made in the newspaper after it had been published.
The judgement means that if Nasara cannot pay the damages, the newspaper could face liquidation.
It is also understood that the Nasara's assets is nothing close to 8 million vatu.
Nasara is published twice a week.

Next in World

COVID-19 Crisis Puts Migration And Progress On Integration At Risk, Says OECD
How Pacific Environmental Defenders Are Coping With The Covid Pandemic
By: Pacific Media Centre
Julian Assange’s Extradition Hearing Marred By Barriers To Open Justice
By: Reporters Without Borders
Stranded Migrants Need Safe And Dignified Return – UN Migrant Workers Committee
View as: DESKTOP | MOBILE © Scoop Media